İznik Konseyi'nde Dört İncil Seçildi Mi?
İznik Konseyi M.S. 325 yılında İznik şehrinde yapıldı. Bu yazıda İznik Konsey’in amacından, konseye kimlerin katıldığından, orada neler yapıldığından, ve ne kararlar alındığından bahsedeceğiz. İlk olarak konseyin amacından bahsedelim.
Mısır’ın İskender kilisesinde İsa’nın Tanrı’yla ilişkisi hakkında yoksa gerçek oğlu olduğu tartışıldı. Aziz İskender ve Athanas İsa’nın Tanrı’nın gerçek oğlu olduğunu söylediler. Sevilen Vaiz Aryus(Aryusçuluk’ın kurucusudur) ise İsa’nın mezaci anlamda oğul olduğunu iddia etti. Bunun dışında dört temel konu daha konuşuldu.
1. Paskalya’nın kutlamsının tarihi
2. Meletian’ın ayrılışı
3. Yetkisiz kişi tarafından yapılan vaftizin geçerliliği sorunu
4. Licinus’un Hristiyanlara olan zulmü
İngiltere hariç Roma İmaratorluğunun her yerinden insanlar gelmişti. Toplantıya 1800 piskopos davet edimesine rağmen bazı tarihçilere göre 250 bazı tarihçilere göre ise 318 piskopos katıldı. Katılanlar içerisinde çok ünlü isimler vardı. Bunlar: İskenderli İskender, Antakyalı Eustathius, Kudüslü Macarius, Hristiyanlığının ilk tarihçisi Sezariyeli Eusebius, ve Aryusçuluğa karşı gelerek meşhur olan İskenderli Athanas’du.
Katılan kişiler ne kararlar aldı? Yukarıda bahsettiğimiz Aryusçuluk tartışması çözüldü. Konsey’e katılanların ikisi hariç herkes İsa’nın Tanrı’nın gerçek oğlu olduğunu kabul etti. Konsey’e alınan asıl önemli karar ise Aryus’un İncil’i saptıran biri olduğunun duyurulmasıydı. Diğer önemli kararlar ise Paskalya kutlamsının tarihi belirlendi, ve İznik Amentüsü kabul edildi.
İznik Amentüsü nedir? İznik Amentüsü’nde Hristiyanlığın temel inançları belirtmiştir. İznik Amentüsü Aryusçuluk tartışmasından sonra oluşturuldu. Amentü ile birlikte Hristiyanlığın temel inanç sisteminin sınırları çızılmış oldu. Özellikle İsa’nın tümüyle Tanrı ve tümüyle insan oldu fikri benimsedi. İznik Amentüsü hemen hemen bütün Hristiyanlar tarafından kabul edilir.
İznik Konseyi’nin kararlarında İncil’in kitap haline getirilmesine hiç değinilmedi. Sadece yukarıda bahsedilmiş olan ‘Aryus’un reddedilen yazılarına’ değinildi. Sonuç olarak İznik Konseyi’nde gerçek desteklenmiş yanlış reddedilmiş oldu.
Mısır’ın İskender kilisesinde İsa’nın Tanrı’yla ilişkisi hakkında yoksa gerçek oğlu olduğu tartışıldı. Aziz İskender ve Athanas İsa’nın Tanrı’nın gerçek oğlu olduğunu söylediler. Sevilen Vaiz Aryus(Aryusçuluk’ın kurucusudur) ise İsa’nın mezaci anlamda oğul olduğunu iddia etti. Bunun dışında dört temel konu daha konuşuldu.
1. Paskalya’nın kutlamsının tarihi
2. Meletian’ın ayrılışı
3. Yetkisiz kişi tarafından yapılan vaftizin geçerliliği sorunu
4. Licinus’un Hristiyanlara olan zulmü
İngiltere hariç Roma İmaratorluğunun her yerinden insanlar gelmişti. Toplantıya 1800 piskopos davet edimesine rağmen bazı tarihçilere göre 250 bazı tarihçilere göre ise 318 piskopos katıldı. Katılanlar içerisinde çok ünlü isimler vardı. Bunlar: İskenderli İskender, Antakyalı Eustathius, Kudüslü Macarius, Hristiyanlığının ilk tarihçisi Sezariyeli Eusebius, ve Aryusçuluğa karşı gelerek meşhur olan İskenderli Athanas’du.
Katılan kişiler ne kararlar aldı? Yukarıda bahsettiğimiz Aryusçuluk tartışması çözüldü. Konsey’e katılanların ikisi hariç herkes İsa’nın Tanrı’nın gerçek oğlu olduğunu kabul etti. Konsey’e alınan asıl önemli karar ise Aryus’un İncil’i saptıran biri olduğunun duyurulmasıydı. Diğer önemli kararlar ise Paskalya kutlamsının tarihi belirlendi, ve İznik Amentüsü kabul edildi.
İznik Amentüsü nedir? İznik Amentüsü’nde Hristiyanlığın temel inançları belirtmiştir. İznik Amentüsü Aryusçuluk tartışmasından sonra oluşturuldu. Amentü ile birlikte Hristiyanlığın temel inanç sisteminin sınırları çızılmış oldu. Özellikle İsa’nın tümüyle Tanrı ve tümüyle insan oldu fikri benimsedi. İznik Amentüsü hemen hemen bütün Hristiyanlar tarafından kabul edilir.
İznik Konseyi’nin kararlarında İncil’in kitap haline getirilmesine hiç değinilmedi. Sadece yukarıda bahsedilmiş olan ‘Aryus’un reddedilen yazılarına’ değinildi. Sonuç olarak İznik Konseyi’nde gerçek desteklenmiş yanlış reddedilmiş oldu.